joi, 5 aprilie 2007

Mânastirea Kykkos III

În mânastire am intrat printr-o poartă destul de mică făcută în zid. Într-o primă curte interioară ne-am interesat de biserică şi de muzeu. Am mers la muzeu mai întâi, dar nu ştiam cum vom intra. Jos era un birou de unde am luat biletele şi ne-a oprit aparatul de fotografiat. Am zis că mai întâi vom merge eu şi Ionuţ, apoi să vină Dana. Nu ştiam că poate intra cu căriciorul cu Teodora. Afară era destul de frig şi Dana nu prea era îmbrăcată bine. S-a aşezat undeva la soare şi eu cu Ionuţ am intrat. Dar muzeul era mare şi nu puteam pierde ocazia de a vedea în tihnă exponatele, de aceea Ionuţ a adus-o şi pe Dana cu Teodora, care dormea în caruţ. Teodora a dormit un timp după aceea a admirat şi ea cu noi. Muzeul este foarte mare.
Obiectele sunt expuse pe lateral, dar şi prin mijloc în vitrine mari. E într-adevăr mult de văzut. Sunt expuse icoane vechi din diferite epoci şi în reprezentări diferite. Icoane pe lemn şi pe alte materiale. Unele arătau că au trecut prin intemperii, erau lovite, despicate, ciobite, altele parţial şterse, erau şi unele recondiţionate. Am văzut multe reprezentări ale Mântuitorului şi pe Iisus copil. Am văzut şi icoane cu Fecioara singură fară prunc în braţe. Am văzut, pentru prima dată, icoane cu taina Spovedaniei şi a Botezului, icoană cu Zaheu, vameşul, cel urcat în dud pentru a-l vedea pe Iisus şi care din acel moment s-a mântuit. Sunt expuse, de asemenea, multe reprezentări ale Arhanghelului Mihail, Ioan Teologul, Ioan Botezătorul, ale Maicii Domnului cu Pruncul. În multe icoane Pruncul e mult mai mare în comparaţie cu braţele Maicii şi cu aspect ascetic, altele o reprezintă pe Maica Domnului mai rotundă şi cu Pruncul mai rotofei. Multe erau pictate după modelul icoanelor pictate de Apostolul Luca, în care Pruncul este ţinut pe braţul drept. Într-un colţ sunt expuse icoanele apostolilor. ceea ce pe la noi n-am văzut. Cel mai mult apare icoana cu Sfântul Apostol Andrei. În vitrinele din mijlocul sălii sunt expuse obiecte de cult din Sfântul Altar: obiecte de argint sau aurite, cusute, filiganate, de o frumuseţe nemaipomenită, fel de fel de cadelniţe de toate mărimile şi care mai de care mai meşteşugit lucrate. În multe vitrine sunt expuse multe lădiţe ferecate în argint sau aurite în care fuseseră cândva moaşte ale sfinţilor. În vitrine mari din prima sală sunt expuse straie de diaconi şi preoţi de diferite ranguri care mai de care mai împodobite cu multă artă. Într-o sală mai mică am văzut manuscrise vechi ale cărţilor bisericeşti şi o cruce de înălţimea unui om, frumos lucrată care era pusă în mijlocul camerei. În vitrinele de pe un perete din sala mare erau expuse Evanghelii mai mari sau mai mici, ferecate în argint şi aur pe ale căror coperţi sunt reprezentate scene biblice cu Iisus, Maica Domnului şi alţi sfinţi. Câteva au pe coperţi prinse aceste scene şi icoane pictate pe porţelan (dar foarte viu colorate). Printre aceste Evanghelii se află şi o Evanghelie românească, ferecată în aur şi argint, o ediţie bilingvă ( greco-slavă) tipărită în 1693 şi dăruită acestei mânăstiri de către un domnitor român. Aceasta este una dintre cele mai frumoase şi de preţ exponate.
Lângă straiele preoţeşti se află şi o cristelniţă mare şi o icoană ce reprezintă taina Botezului, a botezului persoanelor adulte, probabil din perioada de început a creştinismului. Păcat că n-am putut fotografia, dar nici n-am prea putut citi, că nu cunosc limba greacă şi nici engleză. Noroc de Ionuţ că-mi mai traducea. Aici am aflat şi legenda aducerii icoanei Maicii Domnului, pictată de Sfântul Apostol Luca. Într-o sală mai mică sunt obiecte de ceramică ce dăinuiau de prin anul 2100 îH şi sunt în bună stare. Sunt roşiatice, ceea ce arată că sunt făcute din pământul din Cipru, bogat în cupru. Sunt ulcioare în care se ţinea ulei sau apă, mai mici sau mai mari, dar foarte vechi. Sunt sigură că mi-au scăpat multe, dar ce am văzut acolo confirmă că în Cipru, creştinismul a început din primii ani ai secolului I dH. Când am ieşit din muzeu, am trecut prin magazinul din hol de unde am cumpărat iconiţe cu Maica Domnului: două iconiţe pe lemn, şi 7 pe carton în folie. La plecare vânzătorul ne-a mulţumit româneşte şi ne-a urat Drum bun! M-a impresionat. Am crezut că e român, dar ne-a spus că ştie puţin româneşte, ştie de Suceava şi părintele Cleopa.